Camino Finisterra-Muxia - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu Camino Finisterra-Muxia - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu

Camino Finisterra-Muxia

Door: pelgrimgeertrui

Blijf op de hoogte en volg Geertrui

22 Mei 2012 | Spanje, Madrid

Na Santiago wandel je rustig verder naar de kust.

Finisterra - Fin de terra of het einde van de wereld, zeggen ze hier in Spanje.Het meest westelijke punt van Spanje (en of het vasteland ?).
Langs rustige paden en door kleine dorpen wandel je over de heuvels door in Galicia. Het is hier heel groen en ook ontspannen van sfeer. Ook de pelgrims wandelen nu meer relaxed naar de kust. De pelgrimstocht is goed verlopen en enkele dagen rust zijn echt verdiend !

In Corcubion was ik alleen met de hospitalera van Almeria. Ik mocht uitslapen, wat een luxe ! De laatste kilometers naar Finisterra verlopen langs een kustpad en zijn bijzonder mooi. Onderweg zag ik een muur met speciale visboxen en een herstelplaats voor de visnetten. Het zijn boxen om inktvis te vangen. Inktvis is een specialiteit hier in Galicia.

Muxia - Fin del camino
In Finisterra heb ik de eerste Belg ontmoet sinds ik vertrokken ben einde maart. Samen zijn we een stukje opgewandeld. Marc heeft veel problemen gehad met zijn knie en ligamenten. Hij volgde de camino Frances in Spanje. Onderweg ontmoette ik 3 Engelse zussen (60, 68 en 70 jaar oud). Ze hadden veel plezier samen. Judy (net 70 geworden) speelde de rol van een heks met veel flair. Erica (68) woont in Chile en was de tolk en organisator van de tocht. Elke 2 tot 3 jaar ondernemen ze samen een reis.

Broers en zussen, wie heeft zin om samen een stukje camino te lopen ? Of willen jullie wachten tot een erfenis je hiertoe aanzet ? Zoals in de film 'Saint-Jacques .... La Mecque'.

In Muxia is een deel van de film 'the way' opgenomen.
In Muxia drogen ze nog vis op een speciale manier : in open lucht wordt de vis gedroogd door de wind en de zon, gedurende 14 dagen, heel eenvoudig. Met de regen heb ik jammer genoeg alleen de stellingen voor het drogen van de vis gezien. In Muxia werd Sint Jacob aangemoedigd door de Virgen de la Barca. Hij verloor zijn moed, hij was ziek. Het is een mooie kerk aan de kust gelegen. Elke avond om 19u wordt er een speciale viering gehouden voor de pelgrims. Het einde van de pelgrimstocht !

In de bus terug van Muxia naar Santiago kreeg ik een leuke tip van een Canadese vrouw. Met je Compostella kan je gratis gaan eten in de parador. Ze beperken het wel tot de eerste 10 pelgrims. Deze middag ben ik lekker gaan eten in de parador. De pelgrims eten samen in een eenvoudige kamer. Ieder vertelt zijn verhaal van de camino en de spirit van de camino :-).

Morgen begin ik aan een klein stukje camino Frances vanaf O Cebreiro in Galicia.
Mijn volgende afspraak is Spaans leren vanaf begin juni op een boerderij.

  • 23 Mei 2012 - 13:38

    Johan:

    Mooie foto's. Ik watertand er al van. Enjoy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertrui

Caminante no hay camino, se hace camino al andar Wandelaar, er is geen weg, de weg ontstaat al wandelend Antonio Machado Tijd voor een sabatical ! Als nomade en pelgrim wil ik reizen, mensen ontmoeten en mij inspireren voor een andere boeiende job met bezieling. De Mozarabische pelgrimstocht vanuit Granada naar Santiago is hiervoor een goede start. De weg ligt open voor mij ... Hola,buen camino, peregrina !

Actief sinds 27 Feb. 2012
Verslag gelezen: 2834
Totaal aantal bezoekers 50381

Voorgaande reizen:

27 Maart 2012 - 30 November -0001

Camino Mozarabe 2012 van Granada naar Santiago

Landen bezocht: