Camino Portugues Tui-Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu Camino Portugues Tui-Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu

Camino Portugues Tui-Santiago

Door: pelgrimgeertrui

Blijf op de hoogte en volg Geertrui

14 Mei 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Moe en voldaan en ben ik vandaag te voet aangekomen in Santiago. Dit kort stukje camino Portugues is weer een andere ervaring en ook een andere start als pelgrim. Je draagt de ervaring mee van de vorige tocht.

Woensdagmorgen ben ik met regen vertrokken vanuit Tui, een kleine historische stad met een bekende burcht-kathedraal. Na 50 minuten wandelen kwam al de eerste hindernis. De brug over de rivier eindigde letterlijk in ... het water. Wat nu ? Ik heb mijn schoenen en broek uitgetrokken, mijn Teva-sandalen aangedaan en gewoon door de rivier gewaad. Het was geen zicht maar ik had wel plezier. Net toen ik overgestoken had kwamen 3 Duitse vrouwen aan. Hen heb ik kunnen helpen oversteken. Zo was er onmiddellijk een eerste vlotte kennismaking met nieuwe pelgrims.

De dagetappes van deze tocht waren korter dan deze van de Via de la Plata. Er waren hele mooie stukken door bosjes en natuurgebieden. De meeste pelgrims waren Duitsers, hier en daar een Spanjaard, een Australisch en Iers koppel.

Pontevedra is een levendige en mooie historische stad. Deze stad zet de 'Virgen peregrina' in de kijker. Er is een aparte kerk met als grondplan de vorm van de St Jacobsschelp, gewijd aan de Maagd voor de pelgrims. De 'peregrina' focus gaat wel ver van Rua de Peregrina, Praza Peregrina tot aan een rijschool Peregrina.

De pelgrimherberg in Pontevedra deed mij eerst denken aan een gevangenis omwille van de metalen omheining maar bleek achteraf wel mee te vallen. We hadden mooi, zonnig weer en er was een kleine tuin. Wel jammer dat je dan ook nog eens om 22u ten laatste 'binnen' moet zijn. Het was nochthans heerlijk terrasweer.

De laatste dagen was het hier aangenaam en zonnig weer, alleluja ! Hoe het weer bepalend kan zijn voor het wandelen heb ik nu wel ondervonden.

Als ik wil kan ik nu mijn 'Compostella' gaan ophalen. Hiervoor moet je minstens 100 km naar Santiago te voet afgelegd hebben. Ik heb nu het gevoel dat ik geslaagd ben als pelgrim. Na vele dagen wandelen, ontberingen en hindernissen ben ik te voet aangekomen in Santiago. De spirit van de camino is iets heel speciaals en moeilijk over te brengen. Ik zou zeggen waag jullie er zelf maar eens aan. Keuze genoeg in mogelijke trajecten.

Woensdag stap ik verder naar de kust, naar Finisterra en Muxia.

  • 14 Mei 2012 - 17:19

    The Route:

    Overview: Santiago to Finisterre/Muxía
    Finisterre (Fisterra in Galician) was both the end of the known world until Columbus altered things and the final destination of many of the pilgrims who made the journey to Santiago in past centuries. There are various explanations as to how this continuation came about (one such is that is was based on a pre-Christian route to the pagan temple of Ara Solis in Finisterre, erected to honour the sun) but is it also known that a pilgrim infrastructure existed, with “hospitals” in Cée, Corcubión, Finisterre itself and elsewhere. Pilgrims in past centuries also continued northwards up the coast to the Santuario de Nuestra Señora de la Barca in Muxía, 29km north of the “end of the world” itself.

  • 14 Mei 2012 - 17:21

    Terrain:

    Undulating and with many ups and downs. Much of the route is shady, passing through eucalyptus and other woods. Many of the paths are old walled lanes and woodland tracks though in the last two of three years many of the older well-used forest paths in the earlier sections of the route have now been tarred. The continuation to Muxía by either route is (at present) much quieter.

  • 14 Mei 2012 - 17:22

    What To See:

    Something of the real Galicia, away from the big towns. A number of interestng small churches, pazos (large Galician country houses), hórreos (raised granaries), old bridges, cruceiros (wayside crosses), examples of typical vernacular architecture and various pilgrim, St. James and St. Roch references.

  • 14 Mei 2012 - 17:44

    Jo:

    Dag Geertrui, proficiat met je aankomst ! Ga je gewoon blijven doorwandelen nadat je doel bereikt is ? Hier hebben we eindelijk twee dagen zon gehad en ik ben al verbrand. Verder zorgen over Seder. Altijd weer een domper op andere fijnere gebeurtenissen. Ik kijk vooral uit naar de zomer en erna: heb al reizen gepland naar Portugal, Schotland (congres), Istambul (heel lang weekend) en Zimbabwe (als ik ons Centrum mag gaan vertegenwoordigen voor een project). Hopen dat de rest niet te veel uit de hand loopt. Groetjes ! jo

  • 14 Mei 2012 - 18:53

    Katherine:

    Hallo zusje,

    Bravo met het einde van je pelgrimstocht. Maar de innerlijke pelgrimstocht komt nooit tot een einde ... Geniet van het mooie weer! Vandaag was het hier ook een heel aangename en zonnige dag.
    Liefs,
    Katherine

  • 14 Mei 2012 - 19:56

    Printemps ...:

    Voici donc les longs jours, lumière, amour, délire !
    Voici le printemps ! mars, avril au doux sourire,
    Mai fleuri, juin brûlant, tous les beaux mois amis !
    Les peupliers, au bord des fleuves endormis,
    Se courbent mollement comme de grandes palmes ;
    L’oiseau palpite au fond des bois tièdes et calmes ;
    Il semble que tout rit, et que les arbres verts
    Sont joyeux d’être ensemble et se disent des vers.
    Le jour naît couronné d’une aube fraîche et tendre ;
    Le soir est plein d’amour ; la nuit, on croit entendre,
    A travers l’ombre immense et sous le ciel béni,
    Quelque chose d’heureux chanter dans l’infini.

    Victor Hugo

  • 14 Mei 2012 - 22:21

    Johan:

    We zagen met zijn allen "The way" vorige week, mooie film met leuke dialogen en prachtige beelden (zowel zon en regen). Ik vermoed dat als je het eventueel zal zien dat je er veel van zal herkennen. Hier hebben we tevens een (meer dan normaal) wat nattere lente (aanloop naar de zomer). Nog veel stap plezier en geniet van het zachtere weer.

  • 14 Juli 2012 - 19:08

    Peter Harmsen:

    Hoi Geertrui,

    Ik wil dezelfde tocht van Tui naar SdC lopen over 2 weken en.... ben ongeveer een uur geleden begonnen aan de voorbereiding. Het is voor mijn doen nogal een bliksemactie, maar het verlangen voelt heel sterk en het moment diende zich plots aan. Kun jij me tips/advies geven waar te beginnen? Is de route beschreven in een reisgids? Wat waren voor jou de beste info bronnen voor dit stuk van je tocht? Ik hoor graag van je

  • 15 Juli 2012 - 09:06

    Geertrui:

    Hallo Peter,

    Er bestaat een Engelse reisgids over de Camino Portugues. Deze is verkrijgbaar in elke reisboekhandel en via internet.

    Voorbereiding : belangrijk reis licht, beperk je bagage tot het meest essentiele. Het is een hoofdzakelijk vlak stuk wandelroute dus met Teva-sandalen en lichte wandelschoenen heb je voldoende. Je stapt in Galicie dus zeker een regenponcho meenemen. Zaklamp, zonnehoed, beetje waspoeder, waterfles, omnifix (behandeling voor blaren) en ontsmettingsmiddel. Toiletzak (enkel het meest essentiele), een lichtgewicht-sneldrogende handdoek (in buitensportzaak verkrijgbaar), slaapzak, zijden lakenzak en beperkte zomerkleding.

    Credencial is verkrijgbaar in Tui. Bij de start in Tui kan je enkel slapen in toeristische herbergen. Mini-taalgids Spaans is handig tenzij je Spaans spreekt.

    Een goede pelgrimstocht !

  • 26 Januari 2014 - 20:06

    Patrick:

    Beste Geertrui,

    In Juni gaan wij dezelfde tocht lopen. Hebben er echt zin in.
    Kan jij mij misschien aangeven op welke wijze je vanaf het vliegveld van Porto in Tui komt en vanaf Santiago weer terug naar het vliegveld in Porto?

    groet,

    Patrick

  • 23 Juli 2014 - 08:48

    Sytze:

    Beste Geertrui,

    ik wil ook graag het antwoord weten op de vraag van Patrick: hoe te komen van Porto naar Tui en van SdC naar Porto.
    Bovendien wil ik je vragen of je ervaringen hebt met de wandeling in oktober.....dan wi ik namelijk de tocht gaan lopen.

    Groet Sytze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertrui

Caminante no hay camino, se hace camino al andar Wandelaar, er is geen weg, de weg ontstaat al wandelend Antonio Machado Tijd voor een sabatical ! Als nomade en pelgrim wil ik reizen, mensen ontmoeten en mij inspireren voor een andere boeiende job met bezieling. De Mozarabische pelgrimstocht vanuit Granada naar Santiago is hiervoor een goede start. De weg ligt open voor mij ... Hola,buen camino, peregrina !

Actief sinds 27 Feb. 2012
Verslag gelezen: 3487
Totaal aantal bezoekers 50429

Voorgaande reizen:

27 Maart 2012 - 30 November -0001

Camino Mozarabe 2012 van Granada naar Santiago

Landen bezocht: