Santiago y Ciudad de la Cultura - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu Santiago y Ciudad de la Cultura - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu

Santiago y Ciudad de la Cultura

Door: pelgrimgeertrui

Blijf op de hoogte en volg Geertrui

22 Mei 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Terug in Santiago voor de 3de keer.
Na de historische stadskern bezocht te hebben wil ik iets anders bezoeken nl een bijzonder project gebouwd door de Amerikaanse architect Peter Eisenmann : la Ciudad de la Cultura. Heel mooi gelegen op een heuvel, even buiten de stad Santiago.

Allerlei moderne materialen werden gebruikt en ook veel glas. De basis is geïnspireerd op de St Jacobsschelp, de oude stadskern van Santiago met de hoofdstraten die naar de katedraal lopen.Er is een bibliotheek, een archief, een museum, een cultuurcentrum en een bar. Een indrukwekkend geheel en moeilijk op foto te krijgen.

Voor Galicia is dit een prestigeproject dat heel veel geld kost. Het is trouwens nog niet klaar. Hopelijk kunnen mijn foto's een idee geven hoe bijzonder het is.

Singularidade - Alicia Martin
De kunstenares heeft meer dan 7000 boeken verwerkt in deze boekenwereldbol, een tweede toren van babel. We kunnen nadenken over de overvloed aan informatie in de huidige samenleving.

Vivenda rural II - Elena Fernandez Prada
De pilaren in de bibliotheek werden beschilderd door deze kunstenares. Ze gebruikte gevels van landelijke woningen en maakte deze mooier en kleurrijker met haar verbeelding.

O invernadoiro da temperanza - Pamen Pereira
De torens Hejduk zijn nadrukkelijk aanwezig in deze cultuurstad. Ze vertegenwoordigen de torens van de katedraal en hebben ook een functionele functie.

Nog andere kunstenaars kregen een kans in deze 'Ciudad de la Cultura de Galicia'

• 23 Mei 2012 - 13:47

Johan:

Ziet er allemaal heel mooi uit. Het museum is best mooiogend. Zo tevens goed passen alhier in New York. Het weer lijkt mooier (op je fotos), geniet er maar van.

Geertrui

Caminante no hay camino, se hace camino al andar Wandelaar, er is geen weg, de weg ontstaat al wandelend Antonio Machado Tijd voor een sabatical ! Als nomade en pelgrim wil ik reizen, mensen ontmoeten en mij inspireren voor een andere boeiende job met bezieling. De Mozarabische pelgrimstocht vanuit Granada naar Santiago is hiervoor een goede start. De weg ligt open voor mij ... Hola,buen camino, peregrina !

Actief sinds 27 Feb. 2012