Gastronomia de Pelegrinos - Reisverslag uit Puebla de Sanabria, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu Gastronomia de Pelegrinos - Reisverslag uit Puebla de Sanabria, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu

Gastronomia de Pelegrinos

Door: pelgrimgeertrui

Blijf op de hoogte en volg Geertrui

26 April 2012 | Spanje, Puebla de Sanabria

Menu del dia, een belangrijk moment van de dag. Hopelijk lekker gaan eten, energie opdoen, gezellig samen zitten en elkaar verhalen vertellen over de wandeltocht. Gisterenavond hoorden we in de bar dat ze de crisis sterk voelen. Hun reactie was dan ook heel heftig toen ik enkele uren eerder vroeg of we konden koken in de herberg. Nee, we konden niet koken, er was immers de bar met een pelgrimsmenu !

Toch is het leuk om boodschappen te doen bij de plaatselijke kruidenier en aan de slag te gaan in de keuken van de herberg, al dan niet met veel kookpotten, kruiden en olie.

Deze middag heb ik nog eens 'pasta con verduras' gemaakt. Mijn rugzak is terug wat lichter. De vorige maaltijd was 'revuelto con verduras'. Ja ik kook veel met groenten. Het aanbod is hier heel beperkt met de menu del dia. En altijd bergen vlees, brrr.

We zaten gezellig in de keuken na te praten toen een groepje Spaanse fietsers binnenstroomden. Ze begonnen dadelijk te koken en we kregen een leuke kookles. Het gerecht is een soort variant van paella. Het bestaat uit dunne 'fideua' - een soort pasta, calamares, gambas, veel look en veel visbouillon. Eerst wordt de knoflook aangefruit, daarna de gamba's even aangebakken, daarna de calamares gefruit, dan wordt alles samengevoegd in de paellapan, de 'fideua' wordt kort mee opgebakken, een snuifje zout, en dan wordt al de visbouillon erbij gevoegd. Het gerecht is klaar nadat alle vocht is opgekookt. De kok was een Catalaanse man. We mochten proeven, en ... heel lekker.

Ondertussen ken ik de juiste naam van de speciale drank met veel vuurwerk nl QUEIMADA. Er komt veel alcohol en suiker bij kijken. Dan wordt de drank geflambeerd, met een pollepel wordt de drank telkens 'gelucht' zodat de alcohol eigenlijk opbrandt. Voor de smaak worden er ook koffiebonen en stukjes appel bijgevoegd. Ik probeer een foto te plaatsen op mijn blog.

Het sterke kruidendrankje noemt ORUJO. Er is een likeurvariant met veel kruiden, het ziet dan geel.

Eigenlijk houdt ik het hier naast water, thee en koffie vooral bij bier en rode wijn als drank. Sterke drank geeft een slechte nachtrust en de nachtrust is echt nodig om te kunnen stappen.

In mijn linkervoet heb ik sinds kort tendinitis, een zeurende pijn en veel ongemak bij het stappen. Gudrun heeft mij gisterenavond een heerlijke voetmassage gegeven en zij heeft een goede homeopatische zalf. Straks wordt ik nog eens verwend door haar met een extra behandeling. Gudrun is kinesiste in een hospitaal. We wandelen nu al enkele dagen samen. Zij spreekt ook goed Spaans, heel handig. Mijn tendinitis zal na enkele dagen wel voorbij zijn volgens Gudrun.

Hallo Marijke en Ben ! Jullie zijn al terug thuis. De energiechips liggen even te rusten. Ik eet nu veel olijven, fondantchocolade en geroosterde amandelen. Allemaal kleine, voedzame en lichte energiesnacks.Valt het mee om terug thuis te zijn ? Hoe hebben jullie de spirit van de camino ervaren ?

Elfie en Erhard heb ik het laatst in Salamanca gezien, ze vroegen nog naar jullie. Erhard had last van zijn voeten. Ik heb een - donativo definitivo - gedaan door hem mijn voetcreme te geven, weer 100 gr minder in mijn rugzak.

Puebla de Sanabria is een mooi, oud dorpje met een kasteel en een romaanse kerk - Iglesia de Nuestra Senora de Azogue. De huizen zijn gebouwd met de lokale steen Pisaro en hebben granieten dakpannen. Dit dorp leeft nog helemaal. Gisteren wandelden we door een dorp waar nog 5 mensen wonen ! Kinderen zie je heel weinig of niet.

Montana Sanabria en heel deze streek waar ik nu ben is de 'tierra de lobos ibericos' - hopelijk kan ik de lokale wolf nog eens zien op mijn pelgrimstocht. Herten zien we ook regelmatig, wel meestal in de verte. De wilde zwijnen laten veel sporen na maar heb ik ook nog niet gezien.

Galicië komt dichterbij. Ik ben nu 253 km verwijderd van Santiago.Orense is al heel lang gekend voor zijn thalasso. Als het zo koud blijft ga ik lekker even gaan zweten in een hete sauna van Orense.

Mijn pelgrimstocht blijft een prachtig avontuur, met ups en downs. Ik verblijf nu in Albergo Casa Luz, een mooie naam, en met een luxe badkamer voor vrouwen ole.

  • 29 April 2012 - 16:10

    Peregrinofrans:

    Geertrui,

    Je geniet echt als een Nomade van dit pad...
    Op dit prachtige pad snuif je cultuurhistorie. Er is denk ik géén weg in Europa die meer de historie 'ademt' dan de weg naar Santiago de Compostela. De wegén eigenlijk, want Santiago is als de stam van een boom, waaruit vele takken voortspruiten, waaraan weer tienduizenden bladeren bevestigd zijn. Die bladeren hebben weer een fijnmazig netwerk van nerven. Zo ook vanaf Valencia, Granada en Lissabon, om uiteindelijk dat éne doel: Santiago de Compostela bereiken.
    Wat je mede-pelgrims betreft:in mensen ontmoet je de vreugde en de (gedeelde) pijn van het lopen, ontmoet je het 'bovenaardse' in vele gedaanten, déél je de cultuurhistorie, waardoor deze nog meer van zichzelf blootgeeft...
    Geniet van elke stap op pad naar...jezelf

    Buen Camino,



  • 29 April 2012 - 16:54

    Omdat Het Belangrijk:

    .... is na een blessure.
    Als voorbeeld haal ik het gegeven van tendinitis aan.

    De therapie bij tendinitis op zich is niet belangrijk, want ongeacht het type therapie ( rust -medicatie - kine - fysio….), zullen ze toch genezen. Wanneer je echter niet voldoende progressief opbouwt, riskeer je een recidief.

    Kamillegeur in mei,
    brengt de zomer dichterbij.

  • 30 April 2012 - 07:40

    Katherine:

    Hallo Geertrui,
    Stuur veel positieve energie naar je voeten en je gewrichten, dan zal het wel beteren. Leuk dat je zoveel trouwe mede-pelgrimsgenoten hebt op je pad.
    Liefs,
    Katherine

  • 30 April 2012 - 12:10

    Johan:

    Wow, bijna in Santiago. Hopelijk wordt het nu stilletjes aan warmer. Nog veel sterkte.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertrui

Caminante no hay camino, se hace camino al andar Wandelaar, er is geen weg, de weg ontstaat al wandelend Antonio Machado Tijd voor een sabatical ! Als nomade en pelgrim wil ik reizen, mensen ontmoeten en mij inspireren voor een andere boeiende job met bezieling. De Mozarabische pelgrimstocht vanuit Granada naar Santiago is hiervoor een goede start. De weg ligt open voor mij ... Hola,buen camino, peregrina !

Actief sinds 27 Feb. 2012
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 50434

Voorgaande reizen:

27 Maart 2012 - 30 November -0001

Camino Mozarabe 2012 van Granada naar Santiago

Landen bezocht: