Een klein dorpje, veel zon en een bibliotheek - Reisverslag uit Baños de Montemayor, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu Een klein dorpje, veel zon en een bibliotheek - Reisverslag uit Baños de Montemayor, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu

Een klein dorpje, veel zon en een bibliotheek

Door: pelgrimgeertrui

Blijf op de hoogte en volg Geertrui

16 April 2012 | Spanje, Baños de Montemayor

Ondertussen ben ik 100 km verder richting Santiago. Ik ben veel kleine dorpen doorkruist, door mooie landschappen gewandeld met lavendel, brem en honingkasjes. De calzada romana krijgt gezelschap van oude kurkeiken en steeneiken. Echt zalig om onder oude bomen in de zon een broodje te eten. Wat een energie gaat er uit van deze bomen !

Het is allemaal heel eenvoudig en toch zo bijzonder in ervaring. Het dorpje waar ik nu ben heeft een bibliotheek met 6 PC's voor bezoekers en pelgrims (gewoon gratis !), veel steile straatjes, huizen met balkonnetjes en veel bloemen. De essentie is er alsook veel vriendelijke mensen.

Veel werkmogelijkheden zijn er hier niet. Er is geen industrie wel veel landbouw en veeteelt. We zijn een stukje omgelopen want er wordt een nieuw traject voor een hoge snelheidstrein tussen Madrid en Lissabon aangelegd. Een hele investering maar Portugal heeft geen geld en het traject stopt aan de grens. Heeft zo'n investering dan nog zin ? Een ander - klaar - traject met een hoge snelheidstrein = ten oosten van Madrid = wordt niet gebruikt want de verschillende regio-s komen niet overeen. Oeps mijn toetsen doen raar, sorry hoor. We zien veel leegstand, bordjes met te koop en te huur. De pelgrims zorgen nog voor een klein inkomen.

Dit is onze laatste etappe in Extremadura. Aan de horizon verrijzen de bergen van Sierra de Gredos, met op de toppen sneeuw. Gisteren hadden we zelfs een klein hagelbuitje brr wel koud hoor. Vandaag heel veel tegenwind gehad. Volgens de weerberichten op de televisie hebben wij hier nog geluk met het weer. In het noorden is er veel regen en zelfs sneeuw.

Gisteren kwam een grote groep met gele vesten voorbij gewandeld. Ik vroeg of zij bij -el club amarillo- hoorden. Nee hoor, wel bij de club van Avila. Veel associaties van Santiago organiseren 1x per maand een wandeldag op de vele caminos in Spanje. Zij kwamen van Avila met de bus om 20 km op de Via de la Plata te wandelen.

Peter, als je tijd hebt in de les zou het leuk zijn om de basisbegrippen van internet in het Spaans aan te leren. Ik leer het al doende met rode oren en veel gestuntel. Ik ben wel blij met al wat ik in de les geleerd heb. Ik gebruik het hier elke dag.
Gelukkig heb ik nog niet EN AVRIL AGUAS MIL moeten ervaren wel hace sol y vento.

In Salamanca gaat het gebeuren = een belangrijke stap op mijn tocht = namelijk mijn rugzak lichter maken. Ik zal een strenge selectie maken en de hopelijk talrijke geschorste artikels/dingen naar Belgie op vakantie sturen. Er is mij gezegd EL CAMINO TE ORGANIZA. Nu nog de praktijk.

Besitos a todos. Continuo el camino.

  • 16 April 2012 - 15:57

    Katherine:

    Hallo lieve zus,

    Ik merk dat je al grote vorderingen maakt met je Spaans, felecidades!
    liefs en een dikke knuffel, houdt je ook warm tegen de gure hagelbollen,
    Katherine

  • 16 April 2012 - 23:22

    Johan:

    Ik heb de map van Spanje op mijn favorites staan zodoende dat ik beter kan opvolgen waar je bent. De dorpsnamen klinken mooi maar ik heb geen idee waar het in Spanje is ...

    Hoe de moed erin en we kijken uit naar het volgende verhaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertrui

Caminante no hay camino, se hace camino al andar Wandelaar, er is geen weg, de weg ontstaat al wandelend Antonio Machado Tijd voor een sabatical ! Als nomade en pelgrim wil ik reizen, mensen ontmoeten en mij inspireren voor een andere boeiende job met bezieling. De Mozarabische pelgrimstocht vanuit Granada naar Santiago is hiervoor een goede start. De weg ligt open voor mij ... Hola,buen camino, peregrina !

Actief sinds 27 Feb. 2012
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 50432

Voorgaande reizen:

27 Maart 2012 - 30 November -0001

Camino Mozarabe 2012 van Granada naar Santiago

Landen bezocht: