Internationale contacten en design - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu Internationale contacten en design - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu

Internationale contacten en design

Door: pelgrimgeertrui

Blijf op de hoogte en volg Geertrui

11 April 2012 | Spanje, Madrid

Op pelgrimstocht ben je bezig met EL CAMINO - DE TOCHT. Alle gesprekken gaan over het waarom van de tocht, of het de eerste tocht is, hoelang je wil wandelen, waar je vandaan komt, waar je naar toe gaat enz. Ik heb al zoveel gesprekken gehad met zoveel verschillende mensen in zoveel verschillende talen dat ik blij ben nog gewoon rechtdoor te kunnen wandelen. Het zijn zoveel indrukken naast het landschap, je fysieke welzijn en de organisatie.

Verrassend is dan ook dat enkele details naar voor springen en je bij blijven. Tijdens een korte pauze kwanen 2 vlotte vrouwelijke, Poolse pelgrims voorbij wandelen. Een vrouw had een pittig zonhoedje op met bloemenprint. Ik dacht onmiddellijk hoe kan je zo vrouwelijk en licht geladen wandelen. De foto hebben jullie tegoed.

Alles is ingesteld op praktisch en lichtgewicht. Stel je dan een leuke Italiaanse pelgrim Alberto voor. Ik kom aanzetten met lekkere 'conditie' chips' en hij wijst naar zijn ronde gestalte met spijt. Opmerkelijk is zijn Italiaanse outfit in strakke grijze en zwarte tinten met onderaan vrolijke oranje slippers !

Ja wij lopen hier echt niet depri rond. We manken wel een beetje op het einde van de dag, verzorgen onze voeten heel demonstratief met grote pleisters of compeed en filosoferen over de volgende dagetappe. Zullen we 20 km of meer doen ? Hoeveel bedden heeft de volgende albergo en wat biedt deze extra aan comfort ?

De dag krijgt ook een vast ritme. Vroeg opstaan, alles bijeen zoeken en in de rugzak duwen. De tijd nemen om te ontbijten in de bar en de lokale bewoners observeren. En dan beginnen stappen. Het licht 's morgens is zo mooi. Vandaag bleef ook de maan lang paraat. Onderweg op tijd een pauze nemen, foto's maken, praten en de tekens volgen. De weg is echt goed aangeduid ! Bravo Spanje.

Bij aankomst in de albergo inschrijven en de begeerde stempel krijgen voor de credential. Is het wel een mooie stempel ? Niet altijd, jammer. Een heerlijke douche nemen, je bed klaar maken en/of je slaapzak uithalen. Eten en iets drinken. De afsluiting van de dag is rustgevend. Het was goed, ik heb het gehaald. De rugzak wordt klaar gezet om snel te kunnen vertrekken.

Het leven herleidt zich tot kleine, dagelijke dingen en geeft tegelijkertijd ruimte om na te denken, te voelen en te genieten van het leven.

Ik heb nog niet 's nachts gewandeld. Maar de CAMINO wordt ook de RUTA DE LAS ESTRELLAS genoemd. We worden begeleid door vele sterren aan de hemel van vele geliefden die ons zijn voorgegaan, die ons het beste wensen. Ook aan hen denk ik op mijn tocht.

• 11 April 2012 - 20:56

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrina Geertrui,

Voor onderweg wil ik je het volgende gedicht van Erik van Ruysbeeck meegeven:

De Pelgrim

Als alles is gezegd wat zegbaar is
    gedaan wat doenbaar is
    vestigt zich in ons
    de stilte en roerloosheid
    de eenvoud en de diepte
    Het woud ligt achter ons
    de boog van de woestijn gaat op
    de zon verschroeid ons innerlijk vuur
    de blik keert zich naar binnen
    en in ons weet het weten
    verbrand zijn alle schepen
    de ware tocht begonnen

O vreemd ervaren
    de wereld viel ons af
    in ons is nu de wereld
    die leegte heet
    en we zijn nergens meer en overal
    een louter weten van het weten
    een puur bewustzijn
    zonder ding en zonder grens

Zo werden pelgrims wij
    van innerlijke kim tot innerlijke kim
    van spiegelbeeld tot spiegelbeeld
    langs steeds verengde spiralen
    naar dat ultieme punt dat eeuwig wijkt

Hier stolt de taal
    Alleen de pelgrim
    kan de weg ervaren

Buen Camino,

• 11 April 2012 - 21:21

Lieve Polfliet:

Hey Geertrui,
    Ik word stil van dit stuk reisverhaal van jou; en in het bijzonder van de laatste alinea...
    ik hoop dat ook ster Ruth jou wat vergezelt; je wat mee behoedt!! Ik ben er zeker van dat ze jou al wat mooi en goed is toewenst!
    zorg goed voor jezelf!
    van harte dank dat we ook stukje 'reisgenoot' mogen zijn!

• 12 April 2012 - 13:18

Katherine:

Hallo lieve zus,
    Je bent heel poëtisch geworden op je wondermooie tocht, een tocht buiten en ook naar binnen! Geniet van alles en ook van het prachtige pelgrimsgedicht dat Frans jou geschreven heeft.
    Ikzelf heb net een zalige driedaagse aan de Maas samen met Paul achter de rug en ook geklommen en veel gewandeld, ook in de gietende regen ...
    Liefs, Katherine

• 13 April 2012 - 21:40

Peregrinofrans,:

¡Hola Peregrina Geertrui,

Je bent onderweg op een prachtig pad naar... jezelf!
    Ik heb een tip voor je: als je op je eindbestemming van die dag bent aangekomen, zorg ervoor dat je minstens een halve liter water drinkt, fruit en eiwitten eet! Ga vervolgens op je bed liggen met bijv. je rugzak onder je voeten. Zo raak je makkelijk je afvalstoffen kwijt en krijgen je spieren de suiker en eiwitten die ze nodig hebben! Blijf zo zeker een half uur liggen.
    Buen viaje, cuidate bien, mucha suerte y salud
    (goede reis, zorg goed voor je zelf, veel geluk en gezondheid)

Saludos,

• 18 April 2012 - 19:12

Clase De Español:

Hola Geertrui: como estas? Qué tal las ampollas? Ya tienes muchas en los pies? Y has recibido ya muchos poemas? Te echamos de menos en la clase; ahora estamos solamente 8 estudiantes. Hemos bailado la salsa con Femke; aqui hace 31 grados en la sombra. Después de la clase vamos a un restaurante y después... a bailar! Ji ji... Si quieres puedes volver enseguida, te esperamos! Y si no, disfruta tu viaje por España. Un abrazo, o mejor: 8+1 abrazos.

Greet, Ingrid, Mieke, Axel, Hans, Miel, Patrick, Pieter-Paul, Peter