Nederlandse hospitaleros - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu Nederlandse hospitaleros - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu

Nederlandse hospitaleros

Door: pelgrimgeertrui

Blijf op de hoogte en volg Geertrui

07 April 2012 | Spanje, Madrid

De eerste overnachting bij hospitaleros en direct schot in de roos. Een warm en persoonlijk onthaal, veel pelgrims onderweg en mijn verjaardag gevierd.Echt niet verwacht en daarom eens zo leuk.

Wandelend vanuit Cordoba naar Cerro Murano, kwamen we eerst 3 vlotte Spaanse, vrouwelijke pelgrims vanuit Bilbao tegen. Daarna nog een Nederlandse vrouw, May, en haar Franse vriend, Bernard. May en Bernard, sliepen samen met Martina bij Gert-Jan en Maria (onze Nederlandse hospitaleros). We hebben Spaans, Duits, Frans en voor het thuisgevoel ook Nederlands gesproken. De flessen wijn zorgden voor een extra warm pelgrimgevoel.

Alle pelgrims die ik hier ontmoet heb zijn ervaren pelgrimgangers naar Santiago. Voor mij is het de eerste - en ik vermoed niet de laatste - keer. Verhalen van vorige en huidige pelgrimstochten kruisen elkaar. De pelgrimsmicrobe is besmettelijk.

De geur van de appelsienenbomen in bloei en de vele lentebloemen onderweg versterken het lentesfeer. Toch verschuilt de zon zich wel eens achter wolken en kan de wind goed blazen. Vooral 's avonds koelt het erg af. Met enkele houtblokken in de haard wordt het gelukkig snel warm en gezellig.

Morgen neem ik de bus naar Merida, een snelle sprong dichter bij Santiago. Nu sluit ik het Mozarabische luik af en kom ik op de Via de la Plata (de route van het zilver).

Met Merida komen de Romeinen in zicht, met hun bruggen, theaters en heirwegen. Vermoedelijk ook meer pelgrims en refugio's.

Met Pasen sluit ook de Semana Santa af en gaan de Spanjaarden terug aan het werk. Het gewone leven wordt terug opgenomen.

  • 07 April 2012 - 18:30

    Martina Gyzemans:

    een dagske te laat maar lieve vrouw een gelukkige verjaardag
    zo een nieuw jaar kan beginnen
    warme knuf vanuit het frisse Heverlee
    en ik zal toch moeten leren om je reis verslagen te kunnen lezen want het lukt me altijd maar een stuk ervan
    xxxx

  • 07 April 2012 - 18:39

    Katherine:

    Fijn dat je zoveel toffe internationale contacten hebt! Dat is geest- en hartverruimend! In de Jachtlaan hebben we uitgebreid Pasen gevierd en ook op jou getoost.
    Veel liefs en geniet er maar met volle teugen van,
    Je zus, Katherine

  • 07 April 2012 - 20:24

    Ingrid:

    Hey Geertrui... verjaardag vieren op reis... tiens waar heb ik dat nog gehoord... zo'n 6jaar geleden hebben we dit ook eens geprobeerd..maar dan met Limoncello op Sicilie ipv wijn... En hoe was de day after? Even erg als toen?
    Geniet van je verslagjes

  • 08 April 2012 - 18:27

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrina Geertrui,

    Je gaat als een speer door het Spaanse landschap!
    Je slaat wel een prachtige stuk over, zo'n 180 km naar Mérida.
    Geniet van elke stap...

    Buen Camino,

  • 09 April 2012 - 16:33

    Lieve Polfliet:

    hey Geertrui,
    wij zijn sinds gisterenavond terug van Rome - geloof me of niet maar ik heb, bij een goed gals wijn en een heerlijk lenteweertje, geklonken op jouw verjaardag! Dank dat je tijd neemt om ons te laten delen in jouw reisverhaal, het is niet alleen lezen mar ook een stukje mogen voelen! merci!! ik wens dat je alsmaar meer bij je gevoelen terecht komt en kunt loslaten wat voor balast zorgde... zorg goed voor jezelf!

  • 10 April 2012 - 13:34

    Willy Huygens:

    Dag Geertrui,
    het lijkt een ideale reis als je nieuwe mensen wil ontmoeten.

    Veel plezier, Willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertrui

Caminante no hay camino, se hace camino al andar Wandelaar, er is geen weg, de weg ontstaat al wandelend Antonio Machado Tijd voor een sabatical ! Als nomade en pelgrim wil ik reizen, mensen ontmoeten en mij inspireren voor een andere boeiende job met bezieling. De Mozarabische pelgrimstocht vanuit Granada naar Santiago is hiervoor een goede start. De weg ligt open voor mij ... Hola,buen camino, peregrina !

Actief sinds 27 Feb. 2012
Verslag gelezen: 699
Totaal aantal bezoekers 50433

Voorgaande reizen:

27 Maart 2012 - 30 November -0001

Camino Mozarabe 2012 van Granada naar Santiago

Landen bezocht: