Internationale ontmoetingen en vele talen ... - Reisverslag uit Baena, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu Internationale ontmoetingen en vele talen ... - Reisverslag uit Baena, Spanje van Geertrui Baeck - WaarBenJij.nu

Internationale ontmoetingen en vele talen ...

Door: pelgrimgeertrui

Blijf op de hoogte en volg Geertrui

03 April 2012 | Spanje, Baena

De eerste wandeldag (vorige donderdag) verliep vlot. Weinig hellingen en goed bewegwijzerd, en ook een vrolijke zon. Bij de paters kreeg ik een mooie kamer en eten. De 2de dag had op het einde een heel pittig einde. Gedurende bijna 3 km stijl naar omhoog ! In Moclin wonen wel wat Engelsen zodat 'the after-walk' heel gemoedelijk en vlot in het Engels werd gehouden.

Bij het ontbijt van mijn 3de dag heb ik Martina, een Duitse vrouw van 73 jaar ontmoet. Voor haar is het de 6de pelgrimstocht naar Santiago. Ik kan wel wat leren van haar. Mijn talenpakket verbreedt zich nu ook naar het Duits. Wel handig, zij heeft dezelfde Duitse wandelgids als ik en verstaat ook elk woord -:). Daarnaast heb ik een Spaanse handleiding die recenter is en een aanvulling vormt.

Sinds gisteren wordt ons pelgrimgroepje uitgebreid met Jesus. Nee, ik heb nog geen religieuze visioenen. Jesus is een Spaanse naam die veel voorkomt. Jesus is afkomstig uit Malaga en wandelt mee tot zondag. Daarna gaat hij terug werken. Het laatste stuk naar Merida wandelt Jesus in oktober. Jesus is een goede tolk voor de Spaanse gebruiken, een klein beetje machismo en heel behulpzaam.

Eigenlijk stapt ieder in eigen tempo naar de volgende stad. Je komt 's avonds elkaar toch tegen in de bar of het pension. Ieder heeft dan een verhaal over de tegenvallers of meevallers.

Vandaag namen we eerst een taxi naar het meer Laguna de Salobral', een mooie plek waar een fietspad gemaakt is van een oude spoorwegbedding - de Vias Verdes. We wandelden een lang stuk door plantages met olijfbomen. Een beetje regen zorgden voor wat verfrissing. Bij het binnenkomen van de stad Baena, aan de uitgang van een fabriek, stak ik mijn duim op en jawel we kregen een lift tot in het centrum. De vriendelijke jongen heeft ons ook nog het kasteel getoond en ons dan afgezet aan een pension.

Jesus vindt ons geen echte pelgrims maar hij begrijpt wel dat het met een zware rugzak moeilijk wandelen is. Zijn rugzak weegt ... 7 kg!

Het is deze week Semana Santa en dit betekent veel processies en begeleidende muziek. Op het nieuws toonden ze gisteren dat de processie door de regen in het water is gevallen. Werk van een heel jaar voor niks, vele tranen van iedereen die meewerkt dus.

Mijn idee over goedkope overnachtingen en lokale beamten is ook ondertussen veranderd. Gisteren wou ik echt in een 'stadslokaal of Albergue Municipal' slapen. Het werd de 2de pelgrimsweg van de dag ! Op het stadhuis zei de beamte dat er geen lokaal was. Na lang aandringen nam hij verveeld de telefoon om te bellen naar de politie om de hoek. Bij de politie moesten we onze pelgrimspas tonen en vertelde de man lakoniek dat hij ons onderweg heeft zien wandelen. In 'slowtravel' tempo (hoe zeg je dat in het Spaans ?) beschreef hij de weg naar het sportcentrum van de stad. Daar vertelde de sportbeamte dat we moesten wachten tot 21u 's avonds om in het lokaal te mogen gaan. Voor mij was de maat vol. Ik ben in een pension gaan slapen met Martina. Jesus vertelt nu vrolijk aan alle Spanjaarden hoe pelgrims ontvangen worden door stadsambtenaren.

Van de olijvenschil maakt men hier energie, vertelde onze vriendelijke chauffeur vandaag. Hij werkt er in de fabriek. Alternatieve energie en bovendien olijven genoeg hier.

Martina, er bestaat een lokale wijn van Jaen die 'Martina' noemt. Wist je dat ?
Vrijdag, met mijn verjaardag, hoop ik in Cordoba te zijn.Ik ga mij lekker verwennen.
Tussen Granada en Cordoba loopt de 'ruta de califato' met heel wat kastelen en andere sites uit de Mozarabische tijd.En nu ga ik in Baena naar omhoog wandelen om het oude stadscentrum te bewonderen.

  • 03 April 2012 - 16:48

    Johan:

    Amaai, spannend begin van je wandeltocht. Houd de moed er in. De tijd verloopt aldaar duidelijk veel trager.

  • 04 April 2012 - 19:14

    Ingrid:

    Aha... Ik zie dat je daar al je connecties gelegd hebt... Ik hoop dat je een fotooke van Jesus genomen hebt voor de thuisblijvers. Benieuwd hoe hij eruit ziet. Om een vreemde reden roept zo'n naam een bepaald beeld bij me op ;-). Om je wat voeling te laten houden met de werkende klasse ..:-) ... ik kijk uit naar een lang verlengd paasweekendje. Tot binnenkort....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geertrui

Caminante no hay camino, se hace camino al andar Wandelaar, er is geen weg, de weg ontstaat al wandelend Antonio Machado Tijd voor een sabatical ! Als nomade en pelgrim wil ik reizen, mensen ontmoeten en mij inspireren voor een andere boeiende job met bezieling. De Mozarabische pelgrimstocht vanuit Granada naar Santiago is hiervoor een goede start. De weg ligt open voor mij ... Hola,buen camino, peregrina !

Actief sinds 27 Feb. 2012
Verslag gelezen: 711
Totaal aantal bezoekers 50364

Voorgaande reizen:

27 Maart 2012 - 30 November -0001

Camino Mozarabe 2012 van Granada naar Santiago

Landen bezocht: